vrijdag 14 oktober 2011

Wel of geen klassen overslaan?

Hoogbegaafde kinderen lopen op school nogal eens tegen de muren omhoog. Vooral in het basisonderwijs zijn de verschillen tussen wat ze kunnen en wat ze 'moeten' groot, en is het nog geen gemeengoed om deze kinderen op hun eigen niveau aan te spreken.
Steeds vaker ontstaat de vraag om een klas over te slaan. Echter wie overziet hiervan de gevolgen? En wat als het twee klassen zijn? Dan gaat je 14-jarige dochter straks met 16-jarige jongens op stap. Zouden ze zich emotioneel wel kunnen handhaven en lijdt hun zelfbeeld er niet onder als ze ineens de jongste van de groep zijn?
Steenbergen deed een meta-analyse van verschillende onderzoeken op dit gebied. Daaruit kwam naar voren dat versnelling een positief effect lijkt te hebben op de schoolprestaties van versnelde kinderen. En met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling is er een klein positief effect.

Geen reden tot zorg dus.

Bron: Steenbergen-Hu, S. and S. M. Moon (2011). "The Effects of Acceleration on High-Ability Learners: A Meta-Analysis." Gifted Child Quarterly 55(1): 39-53.

Geen opmerkingen: